Isnin, 24 November 2008

PENGALAMAN BERHARGA....




Geram. Sakit hati. Marah. Itulah antara perasaanku tatkala memikirkan pelbagai kesulitan yang dilalui tatkala menguruskan satu urusan berkaitan persatuan. Tak kusangka, masalah yang dahulunya kuanggap hanya sebesar kacang dal kini mula menjadi sebuah letusan gunung berapi yang sedia 'meletus' bila-bila masa ibarat gunung berapi Krakatoa, Indonesia yang pernah mengorbankan ratusan ribu penduduk Sumatera. Aku termenung jauh...sekejap terasa macam orang bodoh, sekejap terasa macam 'orang gila'. Ya Allah, alangkah hebatnya 'penangan' masalah ini!

Sepanjang memegang kepimpinan PERMAS, inilah antara masalah yang paling 'mencabar' pernah aku kendalikan. Namun begitu, aku tetap cuba memujuk hatiku. "Alah...apa sangatla masalah yg sedang dihadapi...bayangkan betapa besarnya cabaran Nabi SAW dalam menyebarkan ajaran Islam....bukan sahaja telah dihina, dikeji, dipijak dan diletakkan najis malahan pernah dilotar batu". Subhanallah...alangkah kental dan kuatnya keazaman dan semangatmu wahai kekasih Allah! Berbanding ujian & cabaran yang telah kuhadapi...memang tidak mampu menandingi segala pengorbananmu wahai Rasulullah!

Alhamdulillah....setelah beristighfar & merenung kembali segala pengorbanan Rasulullah berbanding dengan masalah yang sedang kuhadapi...hatiku semakin tenang. Aku terasa begitu kerdil & lemah sekali di hadapan Allah. " Ya Allah, tabahkanlah hati hambamu ini...semoga aku mampu menempuh segala ujianmu..." Semoga ada sinar ketenangan untukku. Aku pasrah dengan segala ujian ni. Harapanku...semoga pengalaman mengendalikan masalah tersebut akan menjadi PENGALAMAN BERHARGA yang tidak sekali-kali mampu dibeli dengan duit dalam menempuh pelbagai cabaran di hari mendatang.


Akh Nu'man Haikal
TB 829

Tiada ulasan: